Jul 20, 2010

Skuad Sayang, satu lagi projek Wanita UMNO bantu rakyat

MEMBUKA tirai tahun 2010, Wanita UMNO Sabah melangkah setapak mentranformasikan agenda parti mendekati rakyat menerusi satu lagi projek, Skuad Sayang yang diperkenalkan oleh Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia, Dato’ Sri Shahrizat Abdul Jalil. Pendekatan ini merupakan satu lagi usaha kebajikan UMNO sebagai tanda keperihatinan terhadap isu-isu dan permasalahan rakyat. Langkah ini juga memupuk nilai-nilai murni serta kasih sayang di segenap lapisan masyarakat. Tindakan proaktif skuad sayang telah berjaya meringankan beban malah mendapat penerimaan pihak yang terlibat. Sejak dilancarkan di peringkat kebangsaan, Skuad Sayang Wanita UMNO Sabah terus melaksanakan tugas ‘turun padang’ ke setiap ceruk kampung yang dilanda bencana alam.

Pada 31 Januari 2010, Skuad Sayang Wanita UMNO Sabah telah ‘turun padang’ melawat mangsa banjir di Kampung Marudu Laut, Kota Marudu yang diketuai oleh YB Senator Datuk Armani Haji Mahiruddin. Dalam lawatan itu, Skuad Sayang menyampaikan 50 kampit beras dan keperluan makanan asas kepada 50 keluarga mangsa banjir di kampung berkenaan. Dalam kesempatan itu, Skuad Sayang turut melawat sebuah keluarga daif yang mempunyai lima orang anak, Rohaya Karnawi, 50 tahun, seorang yang cacat anggota dari kampung berkenaan.


Turut serta dalam lawatan berkenaan, Penolong Pesuruhjaya Skuad Sayang Wanita UMNO Sabah, YB Datuk Hajah Jainab Datuk S.P Haji Ahmad, Komandan Skuad Sayang Negeri Sabah, Juriah Palasin dan Pesuruhjaya Bahagian Kota Marudu, Tinah Majawan.





Tugas itu diteruskan ke Kampung Seri Pandan Putatan apabila lebih 100 buah keluarga terlibat dalam satu kebakaran pada kejadian 27 Februari 2010. Skuad Sayang Wanita UMNO Negeri mengadakan lawatan dan menyampaikan sumbangan 300 kampit beras kepada mangsa. Lawatan itu diketuai oleh YB Datuk Hajah Jainab Datuk S.P Haji Ahmad dan disertai oleh Pesuruhjaya Skuad Sayang Wanita UMNO Bahagian Putatan, Hajah Normah Haji Mohd Sari dan Komandan Skuad Sayang Wanita UMNO Negeri, Juriah Palasin.
Seterusnya, Skuad Sayang yang sama juga ke Kampung Malugus Papar menjejak sebuah keluarga, seramai 16 orang yang terlibat dalam satu kebakaran. Lawatan pada 9 Mei lepas itu turut disertai oleh agensi swasta iaitu Syarikat BTC Sdn Bhd. Sumbangan berupa barangan keperluan asas, tilam, bantal dan selimut. Turut serta dalam lawatan itu, Pesuruhjaya Skuad Sayang Wanita UMNO Bahagian Putatan, Hajah Normah Haji Mohd Sari dan Pesurujaya Skuad Sayang Wanita UMNO Bahagian Papar, Datin Hajah Dk Ainun Haji Pg Bagul.

Usaha murni itu diteruskan ke peringkat Bahagian dan Cawangan dalam merealisasikan hasrat merai sokongan rakyat di seluruh negeri ini berpihak kepada Barisan Nasional khususnya parti UMNO.






No comments:

Post a Comment